O modelové železnici FAQ

 

Vše o modelové železnici

Co je to měřítko a jaké je možné mít? 

Modelová železnice představuje zmenšené modely skutečných lokomotiv a vozů. V železnici se setkáváme nejčastěji se 4 měřítky - H0, TT, N a zahradní G. V tabulce níže najdete bližší informace k měřítkám. Základní ovál představuje dvanáct obloukových kolejí a dvě rovné koleje, tedy to nejmenší, co lze sestavit.

  H0 TT N G
zmenšení 1:87 1:120 1:160 1:22,5
rozchod kolejí 16,5 mm 12 mm 9 mm 45 mm
rozměr základního oválu 110 x 88 cm 85 x 70 cm 77 x 46 cm 148 x 120 cm


Zde je pro srovnání foto modelu lokomotivy Railjet v měřítku H0, TT a N. 

375181-11_375181-2-sleva-n-dcc-sound-lokomotiva-rh-1216-railjet-cd-fleischmann-731287

 Jaké měřítko je nejlepší pro začátek?

Při výběru Vašeho měřítka, ve kterém budete dále vytvářet své kolejiště, je nutné brát v potaz několik aspektů. Především, jaký máte možný prostor pro kolejiště - v případě větších prostor je možné modelařit v H0 měřítku, pokud chcete kolejiště provozovat v bytě, je lepší volit zlatou střední cestu TT nebo pak nejmenší N. 
Často se zákazník rozhoduje i v otázce financí, zde si dovolujeme říci, že se dá nejlevněji v souhrnu sehnat H0 především kvůli velké nabídce startsetů za super ceny a také široké nabídce lokomotiv a vozů HOBBY/START, které jsou levnější, protože nemají všechny skutečné detaily. Pokud se budete rozhodovat na základě nabídky modelů českých předloh, tak v dnešní době už se v TT i H0 dá sehnat stejně českých modelů. V N je bohužel zatím českých modelů méně, ale zase se zde otvírá možnost mnoho z modelů nechat pak na české verze upravit.

Jak finančně vychází modelová železnice a nějaký modul? 

Po výběru měřítka doporučujeme začít s nákupem start setu, který vychází vždy nejvýhodnější, než koupě samostatných komponent potřebných k začátku s modelovou železnicí. Startsetů máme v nabídce mnoho ve všech velikostech, najdete je zde. Podle způsobu ovládání (digital x analog) si můžete vybrat v bohaté nabídky. Základní sady začínají již na 2 000 Kč a po zakoupení již můžete vše plnohodnotně provozovat. Další rozšíření se dají později dokupovat, podle velikosti a propracovanosti je cena skutečně různá. Pěkný článek k ceně modelové železnice najdete na stránkách mojett.cz.

Jaké si mám vybrat kolejivo? 

Pokud zakoupíte startovní sadu, většina z nich už obsahuje základní ovál (případně rozšířený o odstavnou kolej nebo nádraží) a kolejivo je většinou s podložím. Při výběru kolejiva záleží na Vašich preferencích a také na tom, jak dál plánujete své kolejiště stavět. Můžete se tedy vybrat kolejivo s podložím nebo bez, níže jsou fotky pro představu.

kolejivo TT kolejivo H0

   

Jaký je rozdíl mezi analogem a digitálem?  

Rozdíl mezi analogovou a digitální modelovou železnicí spočívá v způsobu ovládání a možnostech, které nabízejí.

Analogová modelová železnice:

  • V analogovém systému jsou koleje rozděleny na krátké úseky, zvané "bloky" nebo "sekce", které jsou napájeny nezávisle.
  • Ovládání rychlosti a směru jednotlivých lokomotiv se provádí pomocí regulátoru rychlosti (často klikovým ovladačem), který zvyšuje nebo snižuje napětí na kolejích.
  • Přepínání mezi různými kolejními okruhy a ovládání různých funkcí na lokomotivách (např. světla) může být prováděno pomocí mechanických spínačů nebo přepínačů.
  • V analogovém systému je obvykle možné provozovat pouze jednu lokomotivu na jednom okruhu najednou, pokud se nepoužívají oddělené elektrické obvody.

Digitální modelová železnice:

  • V digitálním systému je napájení kolejí jednoduché a nepřerušované.
  • Každý vagon nebo lokomotiva je vybavena digitálním dekodérem, který komunikuje s centrální jednotkou a přijímá signály pro ovládání rychlosti, směru a dalších funkcí.
  • Díky digitálnímu řízení lze ovládat a provozovat více lokomotiv najednou na různých kolejních okruzích.
  • Digitální systémy umožňují přesné řízení rychlosti, jemné zrychlování a zpomalování, programování specifických funkcí a simulaci reálných provozních podmínek.
  • Pokročilé digitální systémy také umožňují přidání zvukových efektů.

Závěrem, digitální modelové železnice nabízejí pokročilejší ovládání, větší flexibilitu a více možností pro provozování více vlaků najednou. Analogové systémy jsou jednodušší a často vhodnější pro začátečníky nebo pro jednodušší modelové železnice s nižším provozním rozsahem. Volba mezi analogovým a digitálním systémem závisí na individuálních potřebách a preferencích modeláře.

Jaké jsou druhy dekodérů?

Lokodekodér je elektronické zařízení malých rozměrů, které je vloženo do lokomotivy. Ze signálu, odebíraného z kolejí, je napájen, řízen a rovněž z něj vytváří napájení a řízení motoru, světel, případně dalších zařízení. Tato zařízení toho umí opravdu hodně. V první řadě je to ovládání motoru. Přizpůsobení typu motoru, různě nastavitelné řízení otáček. 

Rozdělujeme dekodéry také na lokomotivní a funkční dekodéry. Jsou to dva různé typy dekodérů používaných v železničním modelářství. 

Lokomotivní dekodér - je speciálně navržen pro řízení pohybu a funkcí modelové lokomotivy. Je zodpovědný za převod digitálních povelů z povelové stanice nebo řídicí jednotky na elektrické signály, které ovládají motor, světla a další funkce, jako je řízení motoru, regulace rychlosti a schopnost generovat zvuk.

  • NEM 651 (6 pin) - Lokomotivní dekodér SILVERmini+, trvalá zatížitelnost 500 mA, se zástrčkou rozhraní, 2 funkční výstupy, ABC, RailCom, rozhraní SUSI, rozměry: 13 x 7,5 x 2,8 mm, (příklad dekodéru
  • NEM 652 (8 pin) - Lokomotivní dekodér Standard+ V2, trvalá zatížitelnost 1000 mA, s rozhraním dle NEM 652, 4 funkční výstupy, ABC, RailCom, rozměry: 25 x 15 x 3,8 mm, (příklad dekodéru)
  • NEM 658 (12 pin PluX12) - Lokomotivní dekodér SILVER+ PluX12, trvalá zatížitelnost 750 mA, s rozhraním dle NEM 658, 4 funkční výstupy, ABC, RailCom, rozměry: 11 x 20 x 4 mm, (příklad dekodéru)
  • NEM 658 (16 pin PluX16) - Lokomotivní dekodér pro modely N a TT, rozhraní SUSI, ABC, RailCom, s rozhraním dle NEM 658, 6 funkčních výstupů, rozměry: 20 x 11 x 4 mm, (příklad dekodéru
  • NEM 658 (22 pin PluX22) - Lokomotivní dekodér SILVER+ PluX22, trvalá zatížitelnost 750 mA, s rozhraním NEM 658, 9 funkčních výstupů, rozhraní ABC, RailCom, SUSI, rozměry: 22 x 15 x 6 mm, (příklad dekodéru)
  • NEM 662 (18 pin Next18) - Lokomotivní dekodér SIVLER+ Next18, trvalá zatížitelnost 600 mA, s rozhraním dle NEM 662, 8 funkčních výstupů, ABC, RailCom, rozměry: 15 x 9,5 x 2,9 mm, (příklad dekodéru)
  • NEM 660 (MTC 21 a 14 pin) - Lokomotivní dekodér SILVER+ 21MTC, trvalá zatížitelnost 1000 mA, s 21pinovým rozhraním, 4 funkční výstupy, ABC, RailCom, rozměry: 20,6 x 15,7 x 4,0 mm, (příklad dekodéru)

 

Funkční dekodér - oproti lokomotivnímu dekodéru se funkční dekodér používá k ovládání různých pomocných funkcí modelového plánu železnice, jako jsou výhybky, návěstidla, osvětlení, zvukové moduly a další příslušenství. Poskytuje nezávislé ovládání těchto funkcí a umožňuje modeláři železnice ovládat a automatizovat různé aspekty plánku. Funkční dekodéry jsou obvykle připojeny k napájení makety a nejsou přímo připojeny k lokomotivám. 

Dekodéry jsou také převážně rozděleny do kategorií zvukových a bez zvuku. Klíčovým faktorem při volbě dekodéru pro lokomotivu je otázka, zda chcete zvuk a jste ochotni zaplatit za přidanou funkcionalitu. Schopnost přehrávat realistické zvuky z modelů hraje velkou roli při přechodu mnoha modelářů z analogového na DCC systém.

Jaké existují spřáhla?

Existují různé typy spřáhel. Na každou velikost lokomotivy se hodí jiné spřáhla od velikosti G, H0, H0e, TT až po nejmenší N.

Je také důležité kinematické upevnění spřáhla. Když jsou od sebe nárazníky s malou mezerou vypadá to více modelověji. Jenže jakmile se vozy dostanou do oblouku, začnou se nárazníky k sobě přibližovat. A to tím více, čím je menší poloměr oblouku. Zaklíní se a při výjezdu z oblouku následuje vykolejení. Tady je třeba, aby se tedy spřáhla při průjezdu obloukem poněkud "prodloužila". A to právě dělá kinematické upevnění spřáhla. Jakmile se začne spřáhlo natáčet do strany (v oblouku), speciální způsob upevnění ho začne vysunovat dál v ose jízdy.

Smyčky nebo osmičky?

Smyčka - Zpětná smyčka slouží k obrácení orientace mašiny. Aby vlak mohl jet po stejné koleji jednou tam a jednou zpět, je nutno ho někde otočit. 

Základní sestavení zpětné smyčky (zdroj - Lokopin)

 

Osmička

Na křížení je zde použit angličan. Přechodový úsek tvoří ten menší okruh uvnitř. Tam může být i více kolejí, např. celé skryté nádraží. Má to určité výhody, ale i omezení. Výhodou je, že pomocí tohoto uspořádání lze otáčet vlak vlastně pomocí jen jediné smyčky. Podobně, jako u variant falešné dvoukolejky s kolejovou spojkou. Vjezd a výjezd do a z přechodového úseku lze uskutečnit najednou pouze jedním vlakem.

Základní sestavení osmičky (zdroj - Lokopin)

 

Jak si doma vytvořit vlastní krajinu?

U tvoření dioráma je důležité mít pevný základ na kterém se dám krajina tvořit. Je tedy nutné si vytvořit pevnou dřevěnou konstrukci, ke které začneme přilepovat dřevěné sloupky a spojovacími díly si vytvoříme tzv. "kostru" celého terénu. Po té vezmeme krepový papír k vytvoření finálně vypadajícího terénu. Pak už je jen na vás jak vaše krajina bude vypadat. Zde na našem webu můžete najít vše od travnatých ploch, lepidel, skalnatých útvarů až po městské budovy a více.