Často kladené dotazy na Magnorail
Jak dlouhá může být trasa?
Délka trati ve skutečnosti není omezena. Pro delší úseky je však nutné použít více motorů, aby se řetěz pohyboval po dráze. Při použití více motorů dbejte na to, aby vzdálenosti mezi motory byly víceméně stejné.
Nejčastěji kladenou otázkou na výstavách je, jaká je maximální délka řetězu, kterou může pohánět jeden motor. Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Záleží na tření řetězu v dráze. Samozřejmě; čím menší tření, tím větší délka... Tření závisí na mnoha parametrech. Hlavními faktory jsou počet zatáček; výškové rozdíly; materiál potahu a počet použitých cyklistů nebo autodráh. Jde vlastně jen o základní fyzikální princip, kolik energie je potřeba k vytažení nákladu na povrch.
Ve startovní sadě je k dispozici dráha o délce 2,25 m. Řetěz dobře jezdí s jedním motorem na nepříliš zatáčkovité smyčce za použití 2 nebo 3 cyklistů nebo autíček. Tuto délku lze dokonce prodloužit na 2,50 metru, pokud je smyčka jednoduchá. A při použití sady našich vratných smyček je možná i délka dráhy 3 metry. Zpětná sm
yčka je speciálně navržena tak, aby v oblouku o 180° docházelo k velmi nízkému tření. Toho lze efektivně využít v takzvané smyčce ve tvaru psí kosti: To znamená - dvě rovinky s vratnou smyčkou na obou koncích. Tím získáte dvoupruhovou silnici, a pokud vratné smyčky schováte v tunelu nebo za kulisou, umocníte tím kouzlo vozidel projíždějících na vaši cestě!
Kam nejlépe umístit motor?
Tato otázka často vyvstává, když se řetěz neotáčí správně nebo náhodně.
Když začnete navrhovat svůj obvod, měli byste myslet na následující body, abyste určili nejlepší umístění motoru.
- Motor neinstalujte v blízkosti oblouku nebo vratné smyčky.
- Motor umístěte nejlépe doprostřed obvodu, na přímou linii. Délka řetězu by měla být na každé straně motoru víceméně stejná.
- Neinstalujte motor v blízkosti svahu nebo z kopce (na začátku nebo na konci svahu).
- Umístění motoru by mělo zůstat přístupné zespodu pro účely údržby a v nejlepším případě shora, aby bylo možné do řetězu snadno přidávat magnety
Lze použít dva motory ve stejném obvodu?
Ano, rozhodně, a systém řetězového pohonu byl navržen tak, aby fungoval s několika motory.
Tato možnost je zajímavá zejména pro obvody s následujícími charakteristikami:
- Četné ohyby nebo velmi těsné ohyby
- Velká délka okruhu (více než 2,5 m)
- Mnoho vozidel k pohybu (více než 4)
- Velká vozidla k přesunu (např. lodě nebo velkorozměrová vozidla) se silnějšími magnety.
Je třeba dbát na dodržování následujících bodů:
- Rozdělte délku řetězu víceméně rovnoměrně mezi jednotlivé motory.
- Zvolte motor se stejnými otáčkami pohonu a stejné generace. Zopakujme, že nejsou zaměnitelné řekněme starý střední motor a nový střední motor - je nutná kompletní modernizace. Při modernizaci motorů do stávajícího krytu motoru používejte také pouze šrouby s kovovým závitem, které byly dodány s novým motorem, protože šrouby starší generace jsou příliš dlouhé a poškodí novější motory.
Jaká je celková velikost vratné smyčky?
Smyčka má celkovou šířku 86 mm a umožňuje otočení o 180° v průměru 7 cm.
Její hloubka je přibližně 7 mm (viz přiložená fotografie).
Mohu vložit dráhu (kanál) do základní desky?
Ano, s příchodem pěnových desek s vysokou hustotou do hobby někteří lidé odstraňují všechny podpěry a značky z kanálů a do pěnové desky vyfrézují cestu pomocí mininářadí, jako je Dremel nebo fréza. To má výhodu v tom, že máte dokonale rovnou plochu pro vozovku a také to snižuje případné deformace nebo ohýbání povrchu vozovky.
Musíte se ujistit, že je fréza nastavena přesně na hloubku 8 mm a nejlépe na šířku 8 mm, aby kanál dobře přiléhal. Některé frézy mají sice větší základnu, ale nahoře mají 8mm řez a tento způsob vkládání také pomáhá poněkud snížit hlučnost kolejnic. Vždy proveďte několik zkušebních řezů a ujistěte se, že po vloženém kanálu můžete přejet prstem, aniž byste ho cítili nad povrchem základní desky, jinak se na silnici projeví jako vyvýšený úsek, pokud je materiál vozovky tenký. Na kanálu Klatchco56 na YouTube můžete vidět několik videí. Odkaz na video frézování kanálu pro dráhu.
Je možné vytvářet svahy, sklony?
Ano, je docela možné vytvořit svahy a stoupání, některým modelářům se dokonce podařilo vytvořit sjezdovky se slalomem.
Pokud je vaše trať zcela šikmá, můžete si naplánovat rozumný sklon 45°.
Pokud je vaše trať rovná i šikmá, musíte být velmi opatrní v části spojující obě oblasti. Na této úrovni totiž není možné žádné přerušení, protože řetěz na to nebyl navržen, tolerovat se bude pouze velmi mírné zakřivení, trochu jako oblouk. Zajistěte, aby byl přechod ze svahu do roviny zmírněn provedením „Super elevace“ na kanálu, aby se křivka zmírnila z roviny do svahu.
Pro rozdělení hnacích sil řetězu bude také nutné zajistit jeden nebo více přídavných motorových modulů, přičemž jeden motor bude uprostřed horní části a druhý uprostřed spodní části, případně jeden v polovině svahu nahoru a jeden v polovině svahu dolů.
Je možné přesouvat velké lodě nebo vozidla (v měřítku 0 nebo 1/35)?
Systém Magnorail je sice nezávislý na tom, co se nachází na povrchu vozovky, ale nebyl navržen pro pohyb těžkých vozidel nebo větších hmotností. Dobře si však poradí s měřítký vozidel HO a OO, stejně jako s většími lehkými loděmi a dalšími vozidly nebo loděmi v měřítku Z.
Na kanálu MagnorailOz na YouTube (klatchco56) si můžete prohlédnout například několik videí, která ukazují, jak se pomocí systému Magnorail snadno pohybují vozidla Lego po základních deskách Lego. Odkaz na video
S trochou představivosti je však možné přemístit i větší vozidlo, pokud jsou splněny následující podmínky:
- Plánujte pohyb řetězu s jedním nebo více dalšími motory.
- Zajistěte velké oblouky, aby se kola vozidla mohla otáčet bez tření o povrch
- Zajistěte kloubový pohyb předních kol vozidla při zatáčení
- Nakonec použijte větší magnety, aby nedocházelo k dislokaci s magnetem řetězu.
- U větších vozidel nebo i menších měřítek, která používají reverzní smyčky, byste se měli snažit smyčky skrýt uvnitř budovy (garáže apod.), jeskyně, lesa nebo mimo hlavní vyhlídkový prostor, aby nebylo vidět skutečné otáčející se vozidlo, což se někdy může jevit jako nerealistické a snižuje to kouzlo systému Magnorail.
Co použít jako krycí materiál?
Obecně lze použít papír, lepenku nebo plast v listech, pásech nebo rolích, ale s maximální tloušťkou asi 0,5 mm.
Můžete použít i větší tloušťku, ale zvýšíte tím riziko vymrštění magnetů mezi povrchem a řetězem, zejména v zatáčkách nebo na nerovném povrchu. Před definitivním upevněním krytu na dráhu bude proto nutné provést několik zkoušek.
Můžete také použít pevný 350gramový papír, který se obvykle používá pro fotografování.
V každém případě zvolte hustý materiál s hladkým povrchem, který lze snadno natřít požadovanou barvou. Po natření povrchu doporučujeme nanést vrstvu saténového laku, který zajistí dobrou kluznost.
Dbejte také na teplotní a vlhkostní rozdíly, které mohou způsobit bobtnání povrchu materiálu.
Delší úseky bez přídavných motorů
Za normálních podmínek potřebuje kolejový systém Magnorail motor přibližně každé dva a půl metru, aby překonal celkové tření.
Když dráha poměrně dost kličkuje, nemusí to ani stačit, zvláště když se na ní pohybuje více vozidel. V takovém případě může motor začít prokluzovat. Nevýhodou jsou samozřejmě zvýšené náklady a prostor potřebný pro tyto motory. Motory by měly být přístupné zespodu, což by mohlo způsobit problémy při plánování, nebo mohou být motory v budově u silnice, do které vozidla zajíždějí a kterou pak projíždějí, zatímco sestava motorů by se v případě potřeby mohla vyjmout. Na spoje odnímatelné části lze použít průhlednou matnou lepicí pásku, přičemž je třeba dbát na to, aby páska byla rovná a neměla žádné hrany, o které by se mohla zachytit!
Řešením je použití vratných smyček pro nejtěsnější zatáčky. Jak se kolo otáčí, tření se téměř úplně zruší.
Proč mají kolejové spoje po otevření startovního balení na části výlisku jiná písmena?
Spoje jsou kódovány hlavně pro umístění magnetů, ale také vám pomohou vyladit dráhu, jak je uvedeno na této stránce.
Standardní jízdní kola potřebují R x 1 a Q x 1. Prodavač zmrzliny a nákladní kola potřebují tři kolejnicové magnety (dodávají se), ale vyžadují R + 3 T články, aby se dosáhlo správné rozteče, která umožní správné zatáčení kola a vozíku. Návod je uveden na vnitřním víku plechovky obsahující prodavače zmrzliny. K napnutí řetězu můžete podle potřeby použít i náhradní články. Tandemové kolo potřebuje 1 x R a T x 2. Lodě Q x 2.
Toto je důležitá součást plánování rozvržení a uvažování o budoucím využití. Možná v současné době nemáte tandemové kolo nebo prodejce zmrzliny, ale měli byste zvážit vložení přebytku kolejových magnetů v různých sekvencích pro budoucí vozidla a jízdní kola nebo dokonce jen pro změnu umístění jízdních kol nebo vozidel v každodenním provozu systému, pro zpestření!
Můj cyklista nešlape (správně)?
Obvykle se tyto problémy objevují bezprostředně po montáži cyklisty. Po vyřešení je často vyřešen definitivně. Sestavení cyklisty není snadná práce. Součástky jsou velmi malé a technika odvalování kola vyžaduje dokonalé spojení komponentů. Pokud se vyskytnou problémy, jsou často způsobeny jednou z následujících příčin.
Průhledné kolečko je velmi malý vstřikovaný díl. Tato forma se musí otevřít, aby se výrobek dostal ven. Průhledné kolo má tedy na povrchu sotva viditelný šev. Někdy zůstane na švu po vyhození výrobku z formy malý film. Tento film může bránit odvalování kola. Fólii lze odstranit ostrým řezacím nožem.
Je možné, že se nohy ohnou zpět špatným směrem, když se mohou plně natáhnout. K tomu dochází, když je vzdálenost mezi osou kyčle a osou průhledného kolečka příliš velká. Někdy je to jen zlomek milimetru... Aby se tato vzdálenost zmenšila, mělo by být kolečko dobře zajištěno (červená šipka). Pokud se tím problém nevyřeší, lze přední kolo ohnout trochu dopředu (oranžová šipka). Pokud to uděláte, bude osa průhledného kola při odvalování po povrchu blíže k ose kyčle. Tím se zabrání úplnému natažení nohou.
Další možností, jak zabránit zablokování nohou a jejich pohybu dozadu, je vložit do rámu kola malý kolík nebo kousek plastu, který nohám zabrání v tomto pohybu. Fotografie ukazují, kde je tento kolík u některých starších modelů předinstalován, ale také místo, kam kolík připevnit, pokud máte tento problém. Kolíček zabraňuje stehenní části nohy v obráceném chodu.
Cyklisté vydávají skřípavý zvuk...
Pokud kola vydávají vrzavý nebo skřípavý zvuk, je prvním řešením pilování a broušení. Vyhlaďte co nejvíce motýlkovité desky pod koly, například pomocí pilníku na nehty. Protože je materiál leptaný, může mít poměrně ostré hrany.
Zkontrolujte, zda jsou destičky v jedné linii. V opačném případě by se cyklista mohl na povrchu ulice potácet.
Pokud cyklista vydává zpěvavý zvuk, přední vidlice vibruje. Zde obvykle pomůže její opatrné mírné ohnutí.
V neposlední řadě se může stát, že je silnice příliš tuhá. Povrch vozovky může pomoci pokrýt velmi tenká vrstva mastného prášku a zvuk zastavit.
Řetěz se zasekne a motor ho nerozhýbe.
Tento problém může být způsoben příliš velkým třením v řetězu, délkou obvodu pro jeden motor nebo příliš velkým počtem současně pohybujících se vozidel.
Aby byl zajištěn volný chod řetězu v dráze, je třeba dodržovat následující body:
- Řetěz by neměl být ani příliš napnutý, ani příliš volný, ale měl by být rovně v dráze (před a za motorem). Neměl by být klikatý, protože to znamená příliš velkou vůli. Chcete-li se ujistit, že řetěz běží hladce, jednoduše odstraňte gumová těsnění (O-kroužky) na modulu motoru a pohybujte řetězem prsty. Řetěz by měl klouzat hladce a nezasekávat se. Pokud zjistíte zablokování, zkontrolujte stav řetězu v dráze a problém odstraňte. K nesprávnému nastavení dráhy může dojít například v případě, že se konektory kanálové dráhy mírně rozešly nebo nejsou vůbec spojeny. Pokud je řetěz uvolněný, dolaďte systém odstraněním článku, abyste jej „utáhli“, případně vyměňte článek řetězu Q, R nebo X za článek S nebo T. To může být nutné provést na několika místech, dokud řetěz nebude mít hladký chod bez zalomení nebo vyskočení z kanálu - což znamená, že je řetěz příliš napnutý. pokud zjistíte, že vaše plánované uspořádání neodpovídá délkám dodaných kanálů, můžete délky zkrátit a spojit podle svých požadavků, ale zajistěte, aby spoje byly dokonale vyrovnané a zajištěné plochým kusem plastu zespodu, aby se spoje používáním nerozpojily.
- Zaoblený konec každého článku, který je vyříznut z vtoku, je třeba pečlivě opilovat, aby bylo dosaženo spojení bez použití síly. Jedná se o kritickou oblast, které je třeba věnovat velkou pozornost, aby nedocházelo k zasekávání článků řetězu.
- Okruh má příliš mnoho zatáček nebo jsou některé z nich velmi těsné. Doporučujeme poloměr zatáček 8 cm, pod tímto poloměrem bude tření řetězu vysoké a hrozí zablokování řetězu. Počet zatáček je také důležitým bodem pro dobrý oběh, pokud máte více než 4 zatáčky, přemýšlejte o použití našich vratných smyček, které nahradí některé zatáčky, a sníží tření.
- Délka obvodu může být také faktorem, motor může pohánět 2,5 m řetězu v obvodu s několika ohyby.
- Na okruhu je příliš mnoho vozidel nebo cyklistů (více než 4). V takovém případě doporučujeme přidat nový motorový modul, abyste odlehčili tomu, který je již na místě.
Řetěz se zasekne, zvedne se a opustí dráhu.
Pokud jde o zvedání nebo „vykolejení“ řetězu, může být způsobeno několika příčinami:
- Řetěz je příliš napnutý a v zatáčce zpomaluje. V takovém případě je třeba přidat půl článku, aby se řetěz uvolnil.
- Umístění motoru není ve středu, ale na jednom konci obvodu. V tomto případě může motor zvedat řetěz na druhém konci. Bude nutné změnit jeho umístění nebo zkrátit délku dráhy.
- Kolo vratné smyčky se uvolní a řetěz přeskočí. Doporučujeme zakrýt celou otočnou smyčku kouskem průhledného PVC nebo acetátové fólie (jako je průhledný obalový materiál na přední straně kartonu) a zajistit ji uprostřed šroubem se zápustnou hlavou, který by měl řetěz udržet na místě. Totéž platí pro modul motoru, který by měl být během zkoušek pokud možno zakrytý. Zakrytím motorového modulu a zajištěním PVC nebo acetátové fólie čtyřmi šrouby se zápustnou hlavou, které jsou dodávány s motory, zabráníte tomu, aby se řetěz při průchodu O-kroužky během jízdy řetězu zvedal, a navíc vám na povrchu nebude vidět šroub.
Mazání řetězu Magnorail?
Není to nutné a systém může být dokonce nepoužitelný. Pohon používá k pohybu řetězu gumové pláště a jakékoli mazání způsobí, že tyto pláště budou příliš kluzké.
Hluk tratě
Systém Magnorail není tichý, protože řetěz procházející plastovým kanálem vydává zvuk, i když jen tlumený. Na výstavě nebo ve veřejném prostoru je však tento zvuk zanedbatelný.
Lidé však hlásí, že po instalaci se z krytu motoru ozývá cvakání.
To se přičítá tomu, že správně nevyjmou vtoky z hnacích ozubených kol. Po odříznutí ozubených kol od hlavního vtoku je třeba všechny zuby opilovat malým šikmým pilníkem, aby se odstranily vtoky mezi ozubenými koly. Musíte také opilovat spodní stranu v místě, kde byla připevněna, protože se jedná o záchytné místo. Při příliš silném zatlačení ozubených kol dolů může také dojít k zachycení ozubených kol o kryt motoru, pokud nejsou ozubená kola v rovině. O-kroužky by měly být vyrovnány ve stejné výšce, jinak se řetěz zvedne z kanálu.